Vanliga frågor (FAQ)

Om produkterna

Varför är era lampor så billiga?

Våra lampor är tidigare utställnings- och showroomexemplar från butiker runt om i Europa. Vi kontrollerar, rengör och packar om dem innan försäljning, vilket gör att vi kan erbjuda lägre priser än helt nya produkter.

Hur är kvaliteten på era produkter?

Som visningsmodeller kan vissa lampor ha små spår av hantering, men det påverkar inte funktionen. Alla produkter granskas noggrant av vår personal innan de skickas.

Kan ni skicka fler bilder på en specifik lampa?

I vissa fall kan vi ordna extra bilder, men produkter som redan är packade i lagret kan vi inte fotografera igen. Kontakta oss via e-post så hjälper vi dig att se vad som är möjligt.

Får jag med originalförpackning och tillbehör?

Om originalförpackning finns används den, annars skickas produkten i en säker ersättningsförpackning. Alla nödvändiga tillbehör följer med om inget annat anges på produktsidan.

Ingår ljuskälla när jag köper en lampa?

Det varierar mellan modeller. På varje produktsida framgår det tydligt om ljuskälla ingår eller ej.

Hur vet jag vilket skick just den lampan har?

På varje produktsida beskriver vi skicket så tydligt som möjligt. Om du vill veta mer om ett specifikt exemplar kan du alltid kontakta oss innan köp, så hjälper vi dig med fler detaljer.

Leverans & beställning

Kan jag hämta min beställning hos er?

Nej, vi har ingen upphämtning. Second Light är en renodlad webbutik och alla produkter skickas direkt från vårt centrallager.

Hur lång är leveranstiden?

Vi levererar endast inom Sverige. Normal leveranstid är:

  • Normalstorlek: 7–14 arbetsdagar
  • Större lampor (paket > 80 cm på en sida): upp till ca 20 arbetsdagar

Leveranstiden kan variera beroende på lagerstatus och transportörens belastning.

Kan jag ändra eller avboka min beställning?

Kontakta oss snarast via e-post om du behöver göra en ändring. Om ordern ännu inte har packats eller skickats hjälper vi dig gärna att ändra eller avboka din beställning.

Vad händer om en vara är slutsåld?

Om en beställd vara visar sig vara slut kontaktar vi dig. Du får då välja mellan till exempel en ersättningsprodukt, ny leveransinformation eller att vi annullerar ordern och återbetalar beloppet.

Returer & reklamationer

Hur fungerar öppet köp och återbetalning?

Vi erbjuder 30 dagars öppet köp. Produkten ska returneras i samma skick som vid mottagandet, med alla tillbehör. Återbetalning görs efter att returen har kontrollerats och godkänts i vårt lager.

Hur fungerar ångerrätten enligt lag?

Enligt distansavtalslagen har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Second Light erbjuder 30 dagar, vilket är mer generöst än lagens krav. Returfrakt bekostas normalt av kunden om inget annat anges.

Vad gör jag om jag vill reklamera en vara?

Maila oss på info@secondlight.se och ange ordernummer, beskrivning av felet samt bilder på produkten. Vi hanterar ärendet enligt gällande konsumentlagstiftning och våra villkor.

Vad händer vid transportskada?

Dokumentera skadan direkt genom att ta bilder på paketet och produkten. Kontakta oss sedan via e-post, så hjälper vi dig vidare med reklamation mot transportören.